De electrische fiets - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu De electrische fiets - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

De electrische fiets

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 April 2014 | China, Xiamen

Als je in Xiamen de fiets ontgroeit bent, maar je hebt nog geen geld voor een auto, dan koop je een elektrische fiets. Geen brommer of scooter, want die zijn verboden. Het gemeentebestuur van Xiamen wil hiermee de luchtvervuiling tegengaan.
Ik heb er ook een ter beschikking (foto). Ik heb m nog niet gebruikt , omdat het verkeer hier tamelijk hectisch is en mijn voorganger hier een keer flink onderuit is gegaan met zo'n ding. Daarbij komt dat er veel bussen en taxi's rijden en met een taxi sta je voor 2 euro midden in het centrum. Ik ga m niet gebruiken.
Als je op straat loopt, moet je voortdurend om je heen kijken, want je hoort die krengen niet, maar ze zijn net zo snel als een scooter.
Chinezen vinden verkeersregels alleen geldig voor anderen. Als je in een taxi zit, hou je je hart vast. Ze proberen overal tussendoor te glippen, remmen abrupt, rijden bumper aan bumper, snijden elkaar of en als het verkeer dan echt vast komt te staan, kun je altijd nog flink gaan toeteren. Ik heb echter nog geen botsingen of verkeersongelukken gezien, dus het werkt wel.
De straat oversteken als voetganger is een avontuur. Het maakt niet uit of er een zebra is of niet.
Je kijkt eerst naar links en maakt een inschatting of de auto die eraan komt, nog voldoende tijd heeft om te stoppen. Is dat zo dan zet je rustig de eerste stap op het wegdek. Je wacht even en maakt een inschatting of de tweede rijbaan vrij is, zo ja, dan doe je de volgende stap, enzovoort, zo kom je een drukke vijfbaansweg over. Je blijft rustig kijken en lopen.
Wat je NOOIT moet doen, is naar de overkant rennen. Dat kennen de Chinezen niet en de kans is groot dat je aangereden wordt.


  • 27 April 2014 - 10:04

    Frans:

    Blijf van dat maar ver weg. Dat is geen electrische fiets maar een omgebouwde ??????????

  • 27 April 2014 - 10:17

    Niko Gee:

    Leuk verhaal. Ga zo door. Met je avontuur en je berichtgeving.

  • 27 April 2014 - 19:38

    Wilma:

    Ha Theo,
    Collectors item die fiets.
    Achterin een taxi met oordopjes in en je ogen dicht lijkt me het beste advies.
    Geniet nog maar

  • 28 April 2014 - 21:25

    Willy:

    Het duurde even, maar nu ben ik helemaal bij met jouw verslagen. Ik ben benieuwd hoe je die verschillen tussen de Nederlandse en Chinezen perspectieven te lijf gaat. Ik zal je komende reisverslagen graag volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Actief sinds 03 April 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 7660

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 05 Juni 2014

Een vreemdeling in China

Landen bezocht: