Aankomst en vertrek - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu Aankomst en vertrek - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

Aankomst en vertrek

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

19 Juni 2014 | China, Xiamen

De closing ceremony is geweest! Dat betekent het einde van mijn periode als resident teacher bij Check IT. De komende dagen ga ik de zaak hier afsluiten, opruimen, beoordelingsformulieren invullen, etc. En dan is het schluss.
Het is te vroeg om een evaluatie te maken van mijn tijd hier als begeleider. Daarvoor zijn de indrukken nog te vers. Voor de studenten is het in ieder geval een continue leerproces geweest.
Er zijn grote verschillen in taal, cultuur, omgangsvormen en opleiding tussen de Nederlandse en Chinese studenten. Een semester is kort, Maar de studenten hebben dapper een begin gemaakt om die verschillen te overbruggen. Alle studenten hebben nieuwe indrukken opgedaan en zijn veranderd in deze periode. Er zijn zelfs 5 “close relationships” tot stand gekomen tussen Nederlandse en Chinese studenten...
Voor mijzelf, mijn rol verliep anders dan ik vooraf gepland en gedacht had, je komt elke dag voor nieuwe uitdagingen te staan, je leert improviseren en snel oplossingen bedenken. De resultaten mogen er zijn: de projecten zijn goed afgesloten. Je ziet aan de studenten, dat ze in deze korte periode een levenservaring rijker geworden zijn.
Ik voeg wat foto's toe, waarmee je een indruk krijgt van het werk aan projecten, ontspannende activiteiten, meetings, en de "Closing Ceremony". Ook nog een foto van de mooie campus van Xiamen University, gelegen in een park.
De Check IT ruimte is leeg, in september komt een nieuwe groep.
Het Typhoon-seizoen is begonnen. Vandaag en gisteren regen en harde wind. Een reden temeer om te vertrekken. Ik ga toeristische trekpleisters bezoeken en dan naar huis.

• 19 Juni 2014 - 11:37

Martin:

Dat is snel gegaan, Theo.
    Leuk dat je ons steeds op de hoogte hebt gehouden. Geniet nog van de resterende tijd. Fijne vakantie en daarna behouden thuisreis.
    Groetjes,
    Martin

• 19 Juni 2014 - 19:20

Willy:

De tijd vliegt Theo. Ik heb genoten van je observaties! Tot ziens in september..

• 20 Juni 2014 - 00:01

Frans:

Dag Theo,

Goed gedaan. Leuk om jouw verrassend slanke verschijning ook een paar keer te ontdekken.
    Het is snel gegaan. Geniet van je vakantie.