Kinderen en oma's - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu Kinderen en oma's - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

Kinderen en oma's

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

09 Mei 2014 | China, Xiamen

Kinderen zijn hier kleine prinsjes en prinsesjes.
ze worden geknuffeld, vertroeteld, als poppetjes aangekleed, door iedereen bewonderd, rondgedragen, gewiegd, niks is te veel.
Je ziet oma's met hun kleinkind lopen, spelen, wiegen. Opa en oma wonen meestal in bij hun kind.
Mijn Chinese collega was geschokt, toen ik zei dat in Nederland oudere mensen zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven wonen, desnoods naar aanleunwoningen of verzorgingstehuizen gaan, maar zelden naar hun kinderen. Zij vond dat verschrikkelijk en had medelijden met de Nederlandse bejaarden. In China zorgen de kinderen voor hun ouders. Ook begreep zij niet dat er in Nederland veel eenpersoonshuishoudens zijn. In China is het allemaal vrij duidelijk: als man ga je eerst geld verdienen om een huis te kunnen kopen - huren gebeurt hier nauwelijks - dan ga je trouwen en krijg je een kind, en oma en opa verzorgen het kind, omdat vader en moeder beiden werken., totdat het kind naar school gaat op 4 -5 jarige leeftijd.
Zij vond wel dat de een-kindpolitiek een zware druk legt op de jongeren, omdat ze later de zorg op zich moeten nemen voor hun grootouders.

• 09 Mei 2014 - 09:53

Frans Bögels:

Wat een leuk inkijkje in de Chinese kinderwereld. Het doet me overigens wel denken aan mijn eigen kleindochter. Die tekent niet alleen prinsessen maar is er zelf ook een. Maar wel erg lief.

• 09 Mei 2014 - 10:03

Martin Van Luijk:

Heel leuk, Theo, om zo regelmatig wat te lezen over je belevingen en ervaringen. Wel goed van je dat je dit ondernomen hebt en een mooie afsluiting van je carrière bij de HHS. Mooi dat je ook naar allerlei andere dingen in het leven kijkt en leert hoe dat in China gaat. Volgens mij echt een verrijking.
    Groetjes ook van Hanny.

• 09 Mei 2014 - 12:49

Paul De Vries:

Ik dacht dat je met ICT projecten bezig was, maar het lijkt wel Man bij hond goes China, leuk om te lezen, hou vol he, en als je terug bent gaan we wel in de Wagenstraat wat BIMsummetjes eten bij de draaitafelchinees.