Eten en zo - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu Eten en zo - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

Eten en zo

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

17 Juni 2014 | China, Xiamen

Eten kun je hier altijd en overal, van s’ ochtends vroeg tot s’ avonds laat., van simpel tot heel chique. s’ ochtends vroeg kun je al dim summetjes kopen bij de eetstalletjes op straat je kunt daar je ontbijt, lunch en avondeten kopen, meteen opeten of meenemen, zo je wilt. Dan heb je de “ garageboxen”, kleine restaurantjes, gespecialiseerd in wokken, dim sum, “ Hot pot”, (een soort soep) of vis De wat betere restaurants hebben ronde tafels met draaischijf, waar mensen vooral in het weekend met de hele famiie gebruik van maken. Dan heb ik het nog niet eens over de zeer chique restaurants, waar the rich and famous naar toe gaan. Je moet niet vergeten dat in Xiamen veel miljonairs wonen.
De grote tegenstelling tussen arm en rijk zie je dus terug in de restaurants.
De lunch doen wij van Check IT meestal in de grote drukke kantine, dichtbij de werkruimte.
S’avonds meestal in een “garagebox”.
Mijn favoriete restaurant is een wokrestaurantje in een garagebox, in een oude wijk hier vlakbij. Er staan enkele simpele tafeltjes en plastic stoeltjes. Als je binnenkomt, loop je naar een toonbank bij de kookplaat, waar alle waar in bakjes ligt uitgestald. Je wijst aan wat je wilt hebben, en dat wordt dan voor jou gewokt.
Ondertussen pak je zelf uit de koelkast een koude fles bier, in een kast staan de glazen en de eetstokjes. Je schuift ergens aan. Als het gerecht klaar is, wordt het op je tafel gezet en ga je een kom rijst halen uit een grote pan.
Voila, lekker,simpel en goedkoop.

• 17 Juni 2014 - 17:17

Frans:

Dag Theo,

Je hebt het verdacht vaak over eten en staat nooit zelf op de foto's die je stuurt. Ben je al zoveel dikker geworden dat je niet meer durft?
    Het is genieten al die mooie verhalen die je schrijft. Geniet van je verblijf daar. Ik kijk uit naar je volgende verslag.