Ode aan de straatvegers en groenvoorziening - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu Ode aan de straatvegers en groenvoorziening - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

Ode aan de straatvegers en groenvoorziening

Blijf op de hoogte en volg Theo

08 Juni 2014 | China, Xiamen

Je ziet ze overal in de stad, want er zijn er heel veel van. De straatvegers en werkers in de groenvoorziening. De straatvegers herken je aan hun blauw - gele kleding en zo'n typisch Chinese hoed. Ze hebben een bezem van takkenbossen, vaak een soort bakfiets om het vuil in te verzamelen. Ze scheiden het afval in recyclebaar en non- recyclebaar. Dat is maar goed ook, want de Chinezen zelf doet daar niet veel aan. Er ligt altijd veel vuil op straat, dus er is veel werk te doen. Ze doen gevaarlijk werk, ze lopen dwars door het verkeer heen, ze lopen in de berm of middenberm van drukke verkeerswegen.
Hoewel de regering het probeert tegen te gaan, wordt er nog veel gerocheld en gespuwd op straat. Wel steeds vaker in daarvoor bestemde vuilnisbakken. In de bus heb je aparte bakjes daarvoor. In hotels en restaurants ook, maar dat wil niet zeggen, dat die altijd gebruikt worden. wij vonden het aanvankelijk raar, dat Chinese studenten NOOIT hun tas op de grond zetten. Nu snappen we dat wel.
De werkers van de groenvoorziening werken met eenvoudige middelen: een heggenschaar, schoffel, hark, bezempje, voor het gras hebben ze een handgrasmaaier op benzine. De bermen en taluden van de wegen, verkeerspleinen, zien er prachtig onderhouden uit. Bij ons moet dat allemaal onderhoudsvrij zijn, hier maken ze van een middenberm een klein parkje.
Arbeidsintensief werk, onkruid wieden tussen planten, heggen en buxusbollen knippen, etc. Zelfs het onkruid in het grasveld wordt uit het gras gewied.
Bezemkarretjes helpen wel, maar het is meestal handwerk, gewoon bezem en blik.
Arbeid is goedkoop, vandaar.

• 08 Juni 2014 - 13:06

Frans:

Wat een mooi stukje. Een hoogtepunt in je stukjes over je verblijf daar. Geniet van alles!

• 08 Juni 2014 - 20:02

Niko:

Ik geniet van je alledaagse en thematische orientatie en de bijbehorende fotoserie.

• 09 Juni 2014 - 14:42

Martin:

Hoi Theo, ik vind het fantastisch dat je telkens zo schrijft over de alledaagse dingen in China. Die zijn helemaal niet zo 'gewoon' als wij zouden denken. Dor jouw verhalen zien we meer over het dagelijkse leven in dat land. Een buitengewone ervaring voor je. Geniet er nog een poos van en veel succes. En bedankt.
    Groetjes,
    Martin

• 10 Juni 2014 - 09:03

Willy:

Weer leuk over je ervaringen te lezen. Ik raak ook nieuwsgierig naar waar je met de studenten mee bezig bent en zou daar graag eens wat over horen! Groeten uit een zonnig Nederland