Tulou - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu Tulou - Reisverslag uit Xiamen, China van Theo Gerwen - WaarBenJij.nu

Tulou

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

18 Mei 2014 | China, Xiamen

Donderdag zijn we met z'n allen per bus naar Tulou geweest, waar de mensen een bijzondere woonvorm ontwikkeld hebben. Grote ronde of vierkante wooneenheden, waar tientallen families dicht op elkaar wonen. Vanaf de 17de eeuw hebben mensen dit soort woonblokken gebouwd om beter beschermd te zijn tegen dieven en ander gespuis. Ze worden nog steeds bewoond, al proberen de bewoners van een aantal blokken wel een centje bij te verdienen door spulletjes aan toeristen te verkopen. Op de begane grond is de keuken en de eetkamer. Op de eerste verdieping is de opslagruimte. Wonen doen ze op de 2de en 3 de verdieping. Op de begane grond zijn in het midden verder nog gemeenschappelijke voorzieningen, een tempeltje om de voorouders te eren , de kippen en ander kleinvee. Wateropvangplek e.d. De omgeving is idyllisch , terassenbouw en veel thee aanplant.
De heen- en terugreis duurde samen 6 uur! Die tijd hebben we goed besteed aan het spelen van het zg. "Killer game". In het Nederlands heet dat "weerwolf spel". Ik had er nog nooit van gehoord. Het is een soort rollenspel voor z'on 10 tot 25personen. waarbij je goed op elkaar moet inspelen en waarbij je en passant de interculturele verschillen aardig boven tafel krijgt. Het is echt een goed middel om de band tussen de Chinese en Nederlandse studenten hechter te maken.